UE își confruntă propriul viitor: comunicare publică sporită, mai mulți specialiști în afaceri europene

Articol de Asist. Univ. Dr. Flavia Durach

Uniunea Europeană își scrie viitorul. Nu este unul ideal pentru toată lumea (poate pentru nimeni), nu este unul facil și, sub nicio formă, nu este unul previzibil ori banal. De aceea, ne așteptăm la o creștere vizibilă a nevoii pentru specialiști în afaceri și comunicare europene. Mai mult decât atât, noul eșalon de comunicatori trebuie să fie capabil să se situeze într-o nouă paradigmă a comunicării prea puțin exersată la Bruxelles – una nebirocratică, fără limbaj de lemn, fără ipocrizie, fără ignorarea problemelor reale. În cele ce urmează, oferim patru argumente pentru un viitor luminos al profesiei de expert în afaceri europene.

  1. Consultantul în afaceri europene – vedeta momentului

Profesiile care, sub o formă sau alta, gravitează în jurul comunicării publice se confruntă frecvent cu o problemă de percepție socială: comunicarea ar fi un act simplu, intuitiv, ușor de prins „din mers”. Cu toate acestea, evoluțiile recente din interiorul Uniunii pledează aproape de la sine pentru comunicatori profesioniști. Ne referim în mod special la: negocierile pentru Brexit, punerea în practică a scenariului Europei cu mai multe viteze, refacerea încrederii cetățenilor. În cazul României, sunt urgente și prioritare pregătirea preluării Președinției Consiliului European în 2019 și reprezentarea la Bruxelles a intereselor asociațiilor patronale și sindicale, în prezent subdimensionată. Acum câțiva ani, Dan Luca, director Euractiv, estima că pentru racordarea țării la UE avem nevoie de aproximativ 5.000 de români la Bruxelles și 25.000 de persoane în România implicate în mod real în mecanismul comunitar.[i]

Mediul antreprenorial de la Bruxelles încearcă să satisfacă această cerere. Câteva sute de companii de companii de consultanţă în afaceri europene îşi prezintă serviciile, oferta variind de la relaţiile cu presa, la lobby-ul legislativ, managementul proiectelor europene ori managementul asociativ. Se caută specialiști care: să aibă un nivel ridicat de cunoștințe despre UE, să cunoască specificul comunicării și lobby-ului European și să manifeste potențial de leadership. Numărul de experți implicați în formularea de politici europene, atât în interiorul instituțiilor europene, cât și în mediile conexe – firme de consultanță și de avocați, asociații de reprezentare de interese este în creștere. Un studiu Euractiv din 2016 arată că bugetul anual pentru public affairs/comunicare al celor 3.000 de federaţii ce reprezintă industriile din cadrul UE la Bruxelles a ajuns la 191 de milioane de euro în 2016, în creştere cu 21% faţă de 2009, când această valoare se plasa la 158 de milioane de euro. În acelaşi timp, corporaţiile cheltuiesc pe comunicare la Bruxelles circa 73 de milioane de euro, în creştere cu 3% faţă de anul 2009.[ii]

  1. Brexit-ul accentuează nevoia de specialiști în afaceri europene

Dacă am scrie un volum despre importanța comunicării la nivel european, Brexit-ul ar merita un capitol special, din două motive. Primul este acela că, până în ultimul moment, opinia publică europeană a subestimat ostilitatea cetățeanului britanic obișnuit față de UE și ceea ce simbolizează aceasta. În absența unei comunicări eficiente din partea taberei ”anti-”, cetățenii britanici s-au orientat în luarea deciziei de vot după factori domestici (contextuali) și după argumentele ajustate din condei ale taberei pro-Brexit. Nu putem spune ca Brexitul a fost un caz de manipulare per se, ci mai degrabă de neînțelegere a specificului cultural britanic (așa numita mentalitate insulară), a nemulțumirilor de fond ale cetățenilor (reale și legitime) și, mai ales, a reproșurilor direcționate explicit către UE. Observăm că toate aceste aspecte interferează cu amplul câmp al comunicării publice. Liderii europeni ar fi putut lua lecții de la părintele relațiilor publice, Edward Bernays, cel care a reușit să întoarcă numeroase crize de legitimitate în favoarea clienților săi, guvernamentali sau nu.

Al doilea motiv pentru care ieșirea Marii Britanii din UE este un capitol important din istoria comunicării europene este acela că, fiind un proces fără precedent, necesită gestionarea, în paralel, a aspectelor practice (hard) și a anxietăților publicului larg (aspectele soft, comunicaționale). Există voci care estimează că cererea de consultanți în afaceri europene și lobby va crește exponențial pe perioada negocierilor.[iii] De rezultatul negocierilor pentru Brexit depinde în mod concret viața cetățenilor britanici, a unui număr semnificativ de cetățeni europeni, și dar și activitatea companiilor din mediul privat. De aceea, intensificarea eforturilor de comunicare trebuie să se realizeze atât interinstituțional, cât și la nivelul comunicării publice. Iar pentru aceasta este nevoie de mai mulți specialiști, mai bine pregătiți, de ambele părți. De altfel, departamente dedicate au fost create atât în Marea Britanie, cât și la Bruxelles.

  1. Președinția românească a Consiliului European este iminentă

România trebuie să pregătească, să selecteze și să fructifice noi experți în afaceri și comunicare europeană. Aceasta va prelua Președinția UE între 1 ianuarie – 30 iunie 2019, ca urmare a devansării cu șase luni a tuturor președințiilor Consiliului UE (prin retragerea Marii Britanii). Chiar și înainte de această devansare, specialiștii români în domeniu estimau că pentru îndeplinirea cu profesionalism a acestei misiuni, este necesară sporirea numărului de experți în afaceri europene din administrația publică. Primii pași în sensul creșterii capacității administrative au fost deja făcuți: a fost înființat Consiliul Interministerial pentru pregătirea și exercitarea președinției, cu obiectivul stabilirii liniilor directoare și a priorităților de acțiune.

  1. România poate influența deciziile de la Bruxelles prin lobby

Un ultim domeniu care depinde de calitatea comunicării la nivel european este cel al reprezentării intereselor mediului privat din România la Bruxelles. Bruxelles-ul este al doilea mare centru de lobby din lume după Washington, reprezentând industrii de miliarde de euro. De multe ori interesele anumitor industrii naționale nu sunt 100% clare la Bruxelles, făcând necesară comunicarea adecvată a acestora în vederea negocierii prevederilor de politici europene. Românii sunt, în acest moment, prea puțini prezenți în rândul lobby-știlor de Bruxelles, suferă de pe urma unor prejudecăți sau percepții greșite și se luptă să își depășească complexele provinciale. Pentru ca România să poată influența în mod real luarea deciziilor, trebuie nu numai să dispună de specialiști care să cunoască mecanismele de decizie, dar și de profesioniști în afaceri europene care să asigure reprezentarea la nivel politic, economic, la nivelul organizațiilor patronale și sindicale. Un studiu al Europuls arată că până la 70% din legislația aplicabilă în România provine direct sau este influențată de deciziile de la Bruxelles[iv]. Deciziile europene pot fi influențate, prin cooptarea specialiștilor potriviți să o facă.

Epilog: Planul de carieră al specialistului în afaceri europene – Master Communication and EU Affairs

Facultatea de Comunicare și Relații Publice (SNSPA, București) a acreditat recent noua specializare de expert afaceri europene, pe care o oferă în cadrul Masteratului Communication and EU Affairs, cu predare în limba engleză. Acest program masteral se adresează unui public larg, interesat de problematica europeană și/ sau de comunicare în context european, fiind potrivit atât pentru absolvenții de științe politice, de studii europene ori de comunicare, dornici să se specializeze în domeniul îmbrățișat în cadrul licenței, cat si pentru absolvenții unor filiere tehnice sau aplicate care vor să se inițieze într-o arie nouă/ conexă.

Detalii despre procesul de admitere: aici. Perioada de înscriere (depunere dosar): 17-22 iulie.

 

[i] http://arhiva.euractiv.ro/uniunea-europeana/articles%7CdisplayArticle/articleID_25190/Opinie-Manifest-din-Bruxelles-lobby-pentru-mai-multi-romani-in-afaceri-europene-(autor-Dan-Luca).html

[ii] http://www.businessmagazin.ro/actualitate/cat-investesc-companiile-in-lobby-la-bruxelles-si-ce-sectoare-romanesti-sunt-cel-mai-bine-reprezentate-in-capitala-europei-15516402

[iii] https://www.euractiv.com/section/future-eu/opinion/the-bright-side-of-brexit-lobbying-jobs-in-brussels-in-high-demand/

[iv] http://www.europuls.ro/images/stories/viata_politica/MEMO_Europuls_Unde_se_fac_legile_Romaniei.pdf

 

About the Author