Relația dintre UE, Federația Rusă și vecinătatea comună – patru scenarii

Articol de Loredana Radu

Recent, Fundația Friedrich Ebert Stiftung și Institutul European din România au organizat dezbaterea „Patru scenarii: UE şi Estul în 2030. Relaţiile viitoare între UE, Federaţia Rusă şi ţările Parteneriatului Estic.” În cadrul dezbaterii, au fost prezentate patru scenarii – sau, mai corect spus, viziuni – cu privire la impactul evenimentelor recente din Est asupra Uniunii Europene în ansamblu, precum și asupra diferitelor state din zona de influență a Federației Ruse. Scenariile îmbină mai multe variabile pentru a da naștere unor variante de parcursuri geo-strategice – de la pesimistul „Casa ruinată” la entuziastul „Casa comună”:

Scenariul I: Casa împărțită – în care triumfă abordarea utilitaristă; UE este o agregare de țări conștiente de beneficiile nete pe care le obțin ca urmare a membership-ului; în același timp, Rusia extrage avantaje economice dintr-un presupus acord de liber schimb. Acesta este un scenariu câștigător din punct de vedere economic, însă cu miză geo-politică îndoielnică. De asemenea, este un scenariu puțin probabil, având în vedere faptul că – așa cum notează și Henry Kissinger in „Diplomația” – Rusia tinde să pună pe prim-plan afinitățile politico-strategice, chiar și cu riscul eclipsării eventualelor avantaje materiale.

Scenariul II: Casa comună – în care UE și Rusia fac front comun în virtutea unor presupuse „valori comune”. Este un scenariu idealist – chiar utopic – în care pacifismul aprioric detronează interesele geopolitice ale tuturor actorilor implicați.

Scenariul III: Casa ruinată – în care independența economică și energetică a celor doi macro-actori principali – UE și Rusia – creează premisele pentru acutizarea conflictelor, cu „sacrificarea” simbolică și de facto a statelor de la granița estică a UE. Un scenariu în care țări precum România, Polonia sau Finlanda sunt supuse unor presiuni extreme.

Scenariul IV: Casa divizată – în care singurul element de echilibru este interdependența economică și energetică a deținătorilor de interese, interdependență care devine un garant firav al stabilității. În rest, climatul de neîncredere devine atât de pregnant, încât orice gest politic sau economic este „lecturat” într-o logică războinică, ascunzând un potențial conflictual.

Raportul complet poate fi descărcat de pe pagina web a Fundației Friedrich Ebert Stiftung, de la link-ul http://library.fes.de/pdf-files/id-moe/11088.pdf (disponibil în limba română și în limba engleză).

Cele patru scenarii încorporează multe elemente esențiale, care țin atât de dinamica relațiilor inter-statale, cât și de harta intereselor economice și energetice; în același timp, sunt trecute cu vederea o serie de aspecte – le-am putea numi chiar variabile – extrem de importante, precum: Germania și relațiile pe care le stabilește aceasta cu Rusia; China și rolul pe care va alege să îl joace în relație cu UE, dar și cu Rusia; ascensiunea liderilor eurosceptici în țări din UE (recentul deznodământ al alegerilor prezidențiale din Polonia; ascensiunea extremei stângi în Grecia; operațiunea„Brexit” etc.).

Un maestru al scenariilor – futurologul A. Toffler – afirma: If you don’t develop a strategy of your own, you become a part of someone else’s strategy. Care este strategia UE pentru gestionarea situației din Est? Și ce rol joacă ideea de coeziune în această strategie? Pentru că, așa cum menționam într-un post precedent, macro-discuțiile sunt purtate de macro-actori. Dacă UE renunță la statutul său de macro-actor, transmite un mesaj de slăbiciune, de îmbătrânire prematură, poate chiar de suferință cronică. Suferința UE poate fi asemănată cu simptomele bolii Alzheimer – se pare că noile generații de lideri au uitat că UE a fost creată pentru a depăși ororile unui război și pentru a instaura un climat de pace și solidaritate. Beneficiile economice au constituit un corolar, însă nu au reprezentat rațiunea de a fi a proiectului european. În acest context, este oarecum greu de înțeles de ce UE pare a deveni o entitate din ce în ce mai contestabilă. Oare avem nevoie de un nou șoc epocal pentru a ne aminti de ce UE (ne) este atât de necesară?

About the Author

Loredana Radu

Loredana Radu este conferențiar universitar doctor la SNSPA București, director al Center for EU Communication Studies și coordonator al masteratului în Managementul proiectelor în limba engleză, precum și autor și co-autor de lucrări științifice.

http://www.eucommunication.eu